Friday, April 10, 2009

Két kultúra/Biculturalism

Ja, igen, már megint egy szociolingvisztikai témával jövök! (Lehet, hogy hiányzik az egyetem a tavaszi szünetben?? Őrület! :) Apropó, ha van köztetek magyar szakos, légyszi mondjátok meg, hogy mondják a "bicultural(ism)" szót édes anyanyelvünkön (Jucó, segíts! :). A szakirodalomban a kétnyelvűség is szerepel "bilingvizmus"-ként, így nem lennék meglepve, ha "bikulturalizmus" lenne a helyes válasz, csak nem mertem leírni, nehogy drága magyar szakos barátnőm a fejemre koppintson. :)

Node miről is karattyolok itt össze-vissza? Arról van szó, hogy a hétvégén Veszprémben voltunk a gyerekekkel, hogy megünnepeljük tesócskám születésnapját (Matt sajnos nem tartott velünk, mert Vajtán vezetett dicsőítést egy ifikonferencián). Az út Tatabányától Veszprémig kb. másfél óra, dimbes-dombos vidéken át. Nem egy autópályán száguldás, de szebb és érdekesebb. A gyerekek nagyon jól viselkedtek (hazafelé pedig szunyáltak), így volt időm gondolataimba merülni. Azon gondolkodtam, hogy írok egy kis szösszenetet a következő címmel:
"Honnan lehet tudni, hogy Magyarországon és nem Amerikában autózunk?"

Íme a listám! (Ha van hasonló tapasztalatotok és ki szeretnétek egészíteni, hajrá!)

1. A mi Ford Focus kombink nagy autónak számít a személyautók között. Amcsiban ez a fajta egy hangyának tűnik a sok nagy batár jármű között...
2. A másfél órás út alatt egy, azaz egy gyorsétterem mellett sem haladtunk el. Ez nagyon király! Hála Istennek egyik gyerkőcnek sem kellett wc-re mennie, bár erre is volt tervem (erről talán majd egy másik bejegyzésben számolok be :).
3. Minden településen van legalább egy, de inkább kettő-három no nem templom vagy gyülekezet, sajnos, mint Amcsiban, hanem kocsma, koccintó, borozó, söröző, talponálló. Ezeket követik számban a kínai ruhaüzletek.
4. Nincs az utak mellett egyetlen baseball vagy amcsi foci pálya sem, van viszont pár a jó öreg európai focipályából.
5. Egy pláza sincs az út mellett (hurrá!). Ez alól kivétel a Tesco Zircen ("Zirc? Z-i-r-c? Ez milyen név? Magyarul van?" kérdezte Olivér) meg a már említett kínai üzletek, de ezek ugye nem számítanak plázának?
6. Nem számoltam meg, de vagy hat vasúti átkelőn hajtottunk át (sajnos csak egynél jött vonat, bár az olyan szép piros volt mint amivel Mama jár Pestre tanítani! :). Igen, ezeken a vonatokon emberek is utaznak, míg Amerikában csak áruk csücsülnek rajtuk.
7. Hasonlóképpen, a településeken buszmegállók is vannak, ahol emberek várakoznak olyan buszokra, amik tényleg jönnek, tényleg megállnak és tényleg elszállítják őket a környező településekre (Amerikában autó nélkül esélyed sincs a szomszéd városba eljutni...)
8. Két rádióállomásról is el kellett kapcsolnom, mert a műsorvezető félreérthetetlen szexuális utalásokkal viccelődött (szombat délelőtt utaztunk...) Nem, tényleg nem szeretném, ha a gyerekeim ennek lennének kitéve. Valaki ezt burokban nevelésnek tartja. Vállalom. Amerika ebből a szempontból sokkal konzervatívabb. És keresztény rádióadók is vannak (Igen, többesszámban! Bár ez a "lelki bőség" sokszor "lelki eltespedéshez" vezet... de ez már egy másik bejegyzés témája lenne... :)
9. Két település között nincsenek házak és bárhol lehet kirándulni. Nem fog senki lelőni birtokháborítás miatt.
10. A KRESZ szabályait mindenki javaslatként fogja fel, amit vagy elfogad az ember, vagy sem (ja, és ide kapcsolódik, hogy piros lámpánál nem lehet jobbra kanyarodni, mint Amerikában). Bár ezen a téren kellemes meglepetés volt a pár úton eltöltött óra és mindenki szépen, nyugodtan vezetett.

Tanulság: Ahogy egy tanfolyamon tanultuk, egyik kultúra sem jobb vagy rosszabb a másiknál, hanem csak ... MÁS! :)

All right, here I go again with a sociolinguistic topic! (Maybe I am missing the university in the spring break?? Insane! :) So, what on earth am I talking about? Well, we spent the weekend in Veszprém, where my brother lives and celebrated his birthday (unfortunately Matthew couldn't come with us, as he was leading worhip at a youth conference in Vajta). Anyway, the trip between Tatabánya and Veszprém is around an hour and a half through the country. Nothing like speeding on the highway, but more beautiful and interesting. The kids did a great job in the car (and they were fast asleep on the way home), so I had time to spend deep in thought. I was thinking that I should write an entry with the following title:
"How do you know that you are driving in Hungary and not in the States?"

Here is my list! (If you have had similar experieces, please feel free to add your ideas!)

1. Here our Ford Focus station wagon is considered big among the passenger cars! (this type of car looked like an ant on the Dan Ryan highway...haha!) And yes, station wagons are more common (and affordable) here than minivans and SUVs.
2. During the hour and a half, we didn't pass one fast food restaurant! (I'm loving it! Haha! :) Thankfully the boys didn't have to use the bathroom, though I had a plan for that too (more about that in another entry maybe :)
3. Every little town has at least one, but more like two or three, no, not churches, unfortunately, like in America, but pubs or bars. These are followed in number by the Chinese clothing stores.
4. There are no baseball diamonds or football fields by the road, but there are good old European soccer fields.
5. There are no malls by the roads (yippee!). The exceptions could be one Tesco we passed and the aforementioned Chinese clothing stores, but I wouldn't consider these malls.
6. I forgot to count them, but we drove through at least six railroad crossings (unfortunately we only saw one train, but that was nice and red, like the one Mama rides when she goes to teach in Budapest!). And yes, these trains actually carry people, not just freight.
7. On a similar note, there are bus stops in the villages and towns with people waiting and there are real buses that really take them to the neighboring towns. It is great that you can actually survive without a car!
8. We were travelling on Saturday morning, listening to the radio. However, instead of Car Talk and A Prairie Home Companion, on two different stations the announcers were making explicit sexual innuendos. Welcome to liberal Europe! I changed the stations because I don't want to expose my kids to this. Some think it's raising them in a bubble. I think it is the right thing to do. And no, there are unfortunately no Christian radio stations (sometimes I wish there were, like in the US... but then I also think "spiritual abundance" sometimes leads to "spiritual complacency" - but this would be the topic of another entry).
9. There are no houses between villages. Everyone lives within city limits. The land in between is public and people can go hiking. Nobody will shoot you for trespassing.
10. Here people consider traffic rules as suggestions, not the law (and by the way, you can't turn right on red anywhere but the US, I believe). You may obey them if you wish, or you may not. However, the trip was a pleasant experience from this respect as everyone drove calmly and responsibly.

Conclusion: As we learned at a training, no culture is better or worse than another one. They are just simply ... DIFFERENT! :)

7 comments:

aje said...
This comment has been removed by the author.
aje said...

Very good and interesting post! I especially like #7 regarding the real bus stops that actually pick people up! How I wish we had better public transport in our cities and towns in the US. Aaron keeps hoping that one day we may actually get a useful train system.
I also especially love #10. This one has been the cause of a lot of my frustration lately. I despise the way Tajiks drive. They make Hungarians look like excellent drivers, by the way. Also, I learned first hand that there is not turning right on red here....oops. I guess its because there are actually PEDESTRIANS on the streets here WALKING places! ;)

(sorry, had to delete the first one in order to clarify something!)

Némethék said...

Magyarországon, ha BMW-d Audid, van, akkor nem vagy köteles indexelni, elsőbbséget adni és betartani a sebességhatárokat. A fényszórót is csak akkor kell ezeken az autókon használni, mikor nem megy előled az autópályán a buta fehér skoda. és villogni kell. :-) Nem tudom, hogy amerikában hogy van. De ezt most jól esett elmondani. Köszönöm, hogy megtehettem. :-)
Jani

Anonymous said...

May I add that roadkill is not nearly as common here. I call that a plus unless you are on a loooong roadtrip and are trying to see how many diff. kinds of animals you see laying on the side of the road. ):

You look at license plates to see what COUNTRY they're from not what STATE they're from.

Ooo...so many more! Debbie P.

Tasvezer said...

There is a small difference here in Belgium though, there are houses EVERYWHERE. It is really crazy. For some reason, instead of having villages they prefer to just build next to main roads. But at least they don't shoot you :-)

Jani,
a BMW-ket már eleve az index nélkül gyártják :-) Csak extra opcióként lehet megrendelni :-D

m+m said...

Debbie: Thanks for your comment. I am sure you could come up with many more...

Jen: I understand your frustration. I think you could write a great essay about the many differences between US and Central Asian cultures. :)

Jani, Peti: Köszi a vicces megjegyzéseket. Már régóta gondolkodom azon, hogy veszünk egy BMW-t vagy Audit, de most egy kicsit meginogtam... :)

Melinda

andi said...

Ez nagyon király! És milyen igaz! Kedvencem a kínai boltokra tett megjegyzés-sorozat, meg a Zirc - az meg milyen szó? - komment.

Jót mosolyogtam, köszi!